Fel och felanmälan

Om lamporna på mediaomvandlaren (konvertern) inte lyser så kontrollerar du att den är ansluten till ett fungerande eluttag.
Om ellampan, grön, lyser men inte de övriga lamporna, så tyder detta på att du har ett förbindelseavbrott någonstans före mediaomvandlaren. Om du har Gruppavtal gör du en  felanmälan till Telia på 020 202070. Har du Öppen fiber skall du kontakta den leverantör du valt.
Om lamporna på routern inte lyser tyder detta på ett fel antingen i routern eller i dess anslutning. Börja med att stänga av routern genom att dra ur strömförsörjningen och efter ca 1 minut startar du den igen. Fungerar det fortfarande inte så ring Telia. 
Telia kan nu hjälpa dig genom att bl.a. kontrollera ledningar och utrustning. Om de finner att det är ett tekniskt fel i nätet så kommer de att göra en felanmälan till sin entreprenör som skickar ut en tekniker – men det kan ta ett par dagar (inga reparationer på helger).
Kostnader för reparation beror på olika fall. Om reparatören finner att felet är i:
  • eller före anslutningsboxen på ytterväggen och felet inte kan härledas till dig, så betalar föreningen reparationen, annars du.
  • mediaomvandlaren eller routern så skall dessa bytas av Telia (garantiåtgärd).
  • fiberkabeln efter svetsningen i ytterväggens anslutningsbox, så får du betala reparationen. Det är ju du som har installerat den enligt specifika anvisningar. Det troliga är att glasfibern har fått sig en ”knäck” och brutits av. Skadeanmälan görs av den enskilde fastighetsägaren till Stig Eliasson, 070-687 41 23 eller Jonas Eklund, 070-590 45 92. Dessa anmäler sen till Eltel som utför reparationen. Följande uppgifter lämnas: Namn, adress, telefonnummer på vilket du kan nås för samtal om beställningen, skadans art och placering.
Har du fortsatt problem eller om du grävt av kabeln eller har annat fiberavbrott så ring sekreteraren Jonas Eklund, tel. 070-590 45 92.